Dagje geschiedenis

Zaterdag 17 september was de jaarlijkse herdenking van de luchtlandingen op de Ginkelse Heide tijdens Operatie Market Garden aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. Ik wilde deze herdenking wel eens van dichtbij mee maken en besloot die dag naar de Ginkelse Heide te gaan. Omdat ik weet dat mijn vader zoiets ook wel mooi vind om te zien, als veteraan van de Royal Air Force, besloot ik hem mee te vragen. Dit jaar was het 78 jaar geleden dat verschillende airborne divisies boven de Ginkelse Heide uit een vliegtuig sprongen om Europa te bevrijden uit de handen van de bezetter.

De dag 17 september staat in de Nederlandse geschiedenisboeken genoteerd als de dag van de geallieerde luchtlandingen die deel uit maakten van de Operatie Market Garden in september 1944. Operatie Market Garden was een geallieerd offensief gericht tegen nazi-Duitsland, tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. Deze operatie werd gekenmerkt door een ruime inzet van luchtlandingstroepen om strategische bruggen op Nederlands grondgebied te heroveren. Helaas is dit niet gelukt omdat een cruciale brug bij Arnhem niet kon worden heroverd. In totaal bestond de totale luchtvloot tijdens Operatie Market Garden uit 1073 troepentransportvliegtuigen en 500 zweefvliegtuigen, die werden begeleid door meer dan 1500 jagers.

We reden zaterdagochtend rond 9 uur weg uit ‘s-Hertogenbosch richting Ede. Onderweg hadden we last van een fikse regenbui en daardoor had ik eigenlijk geen zin om mezelf nat te laten regenen op een open vlakte. Maar eenmaal in Ede aangekomen was het droog maar bewolkt. We konden de auto gratis parkeren en met een pendelbus werden we naar de Ginkelse Heide gebracht. Op het moment dat we uit de bus stapten sprongen de eerste parachutisten uit de verschillende vliegtuigen in een zo genoemde massdrop. Wij vonden het behoorlijk indrukwekkend om zo’n 300 parachutisten uit een kleine 10 vliegtuigen te zien springen. Dat moet 78 jaar geleden dus nog indrukwekkender zijn geweest.

Op het terrein stond ook een rij van militaire voertuigen afkomstig van de Airborne Battle Wheels uit Oosterbeek. Deze historische voertuigen met alle parachutisten maakten dit al met al een hele indrukwekkende beleving. Rond 12.30 uur besloten we terug te gaan richting het station omdat het belangrijkste gedeelte van de dag op de Ginkelse Heide was geweest. We besloten vanuit Ede over Wageningen en via Rhenen terug te rijden naar huis. In de buurt van Rhenen reden we langs het Militair Ereveld Grebbeberg waar we besloten te stoppen en dit ereveld te bezoeken.

Het militair ereveld Grebbeberg bij Rhenen is de eerste oorlogsbegraafplaats van Nederland. Hier liggen alleen militairen begraven. Deze begraafplaats op de Grebbeberg is de laatste rustplaats van meer dan 800 Nederlandse militairen die in mei 1940 sneuvelden in de strijd om het zuidelijkste gedeelte van de Grebbelinie. Zij zijn begraven in de grond die zij met hun leven hebben verdedigd.

We hebben ook nog even in het tegen overgelegen bos gewandeld waar we een mooi uitzicht hadden over de uiterwaarde en de Nederrijn. Al met al was dit een indrukwekkende dag geschiedenis om (niet snel) te vergeten.

“Lest We Forget”

[envira-gallery id="9167"]